marți, 7 februarie 2012

Slow Food - conceptul

Toata lumea stie despre Fast Food. Este metoda de a manca repede si ieftin fara a sta la bucatarie a celor care nu au timp .

Cu totii am primit la un moment dat e-mailuri despre cat de nociva este mancarea de la marile lanturi de restaurante gen McDonald's, KFC, Burger King, etc, iar dupa ce am fazut filmul prezentat in articolul anterior "Food Matters - Esti ceea ce mananci" am inceput sa cred ca in spatele acelor e-mailuri se afla mai mult sau mai putin adevar. 

Acum vreo 3-4 ani, niste prieteni ne-au invitat sa ne petrecem impreuna week-end-ul la o pensiune in jud. Gorj. Am luat pachet complet, ceea ce pe langa cazare inseamna si mesele. Nu mare ne-a fost mirarea cand ni s-a spus ca tot ceea ce am mancat in acele doua zile a fost produs/crescut in localitate, pornind de la untul de casa de la micul dejun, la ciorba de la pranz si la placintele de la desert, totul era delicios, gusturi care au intrecut si amintirile din copilarie. In plus, dupa acel week-end cu totii am fost mai bine dispusi, mai invigorati si mai calmi.

Ajuns acasa am incercat sa aflu daca mai exista astfel de locuri unde se produce ce se mananca si se mananca ce se produce, si asa am aflat despre organizatia Slow Food.

Nu multa lume stie ca Slow Food este o organizatie internationala fondata de Carlo Petrini in 1986 ca semn de protest impotriva restaurantelor fast food, a industrializarii si standardizarii agriculturii. Filosofia Slow Food  afirma ca "Fiecare are dreptul fundamental la placerea gustului mancarii de calitate, si in acelasi timp are responsabilitatea de a proteja identitatea si traditia culturala care a facut posibila prepararea acelei mancari." 

Teoria Slow Food despre agricultura, hrana si gastronomie este bazata pe un concept al calitatii definit de trei principii intreconectate:
  • BUN: Obisnuinta unei diete alimentare cu ingrediente proaspete si apetisante, care satisfac simturile si fac parte din cultura locala;
  • CURAT: Modalitatile de producere si consumare a hranei nu trebuie sa dauneze in nici un fel mediului inconjurator, binelui animalelor sau sanatatii noastre;
  • CINSTIT: Preturile de vanzare ale produselor trebuie sa fie in egala masura corecte pentru cumparatori dar si pentru micii producatori.

Organizatia are aproximativ 100.000 membrii din 153 tari, organizati in aproximativ 2.000 comunitati locale si in 7 organizatii nationale. De asemenea mai mult de 10.000 mici producatori sustin valorile organizatiei. In Romania avem 11 comunitati locale printre care amintim:
- Tara Fagarasului (multumesc Oana pentru materialele puse la dispozitie)
- Bucuresti
- etc.

Pentru mai multe informatii, consultati urmatoarele adrese:

Va astept cu impresii, completari, corecturi si comentarii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu